webhostcoffee

سایت کامپیوتری

webhostcoffee

سایت کامپیوتری

چه مسائل مهم دیگری در مورد دوربین مطرح است؟

اگر بخواهیم تکنولوژی‌های روز در عرصه‌ی حسگر را بررسی کنیم، ماجرا بسیار طولانی و پیچیده می‌شود. امروزه در بیشتر گوشی‌ها از حسگرهای BSI یا Back-Side Illuminated استفاده می‌شود. این نوع حسگر معمولاً در نور کم عملکرد بهتری دارد چرا که حساسیت آن نسبت به نور بیشتر است. ولیکن اگر در نور زیاد از این نوع حسگر استفاده کنید شاید عکس شما را خراب کند.

عملکرد در نور کم هم تدریجاً به یکی از جنبه‌های تبلیغاتی گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. نوکیا لومیا ۹۲۰ و آیفون ۵ اپل در حال حاضر در این بخش پیشتازند. اچ‌تی‌سی وان هم به کلی از پس گلکسی اس ۴ برآمده و جالب است که گلکسی چهارم هیچ بهینه‌سازی خاصی برای عکاسی در نور کم ندارد و تنها به چند حالت مختلف عکاسی بسنده کرده است.

گذشته از عملکرد دوربین‌ها در نور کم، اندازه‌ی حسگر و پردازنده‌ی تصویر مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی کیفیت دوربین یک گوشی هستند اما ملاحظات دیگری هم وجود دارد. فی‌المثل اجزایی با کیفیت بالاتر در نمایش بهتر عکس‌های گرفته شده موثرند. استفاده از قطعات بهتر موجب افزایش هزینه‌ی تمام شده هم می‌شود.

ایرنسن بر این باور است که استفاده از قطعات بهتر در ماژول دوربین ممکن است هزینه‌ی آن را ۲ برابر کند. با این وجود تنها بخشی از هزینه‌ی تمام شده به دوربین گوشی مربوط می‌شود که بر اساس تخمین ایرنسن، نهایتاً ۱۵ دلار است. توجه کنید که هزینه‌ی تولید یک گوشی رده اول مثل گلکسی اس ۴ در حدود ۲۵۰ دلار است و ۱۵ دلار رقم قابل توجهی نیست. متأسفانه سازندگان گوشی مثل سامسونگ و نوکیا در مورد هزینه و منابع خود اطلاعات دقیقی منتشر نمی‌کنند.

قابل استفاده بودن دوربین مهم‌ترین مسأله است

با پیشرفت دوربین گوشی‌های هوشمند و افزایش کارایی آن، تدریجاً این باور در ذهن عموم کاربران شکل گرفته که به جای استفاده از دوربین‌های معمولی، بهتر است از دوربین گوشی خود استفاده کنیم که همیشه و همه‌جا با ما همراه است. بنابراین این مثل رایج شده که بهترین دوربین، دوربینی است که همیشه با شما باشد.

مهندسی پیشرفته‌ای که در ساخت دوربین گوشی‌های هوشمند می‌شود و اهمیت قطعات فیزیکی دوربین عامل بسیار مهمی است اما تجربه‌ی استفاده از دوربین هم اهمیت بسیار زیادی دارد. اینکه بتوان نرم‌افزار دوربین را به راحتی و با سرعت زیاد باز کرد و آماده‌ی عکاسی شد، اینکه عکس سریع‌تر گرفته شود و افکت‌های خاص عکاسی مطلوب باشند، داشتن حالات مختلف عکاسی، همه و همه در راحتی استفاده و جلب رضایت کاربر موثرند.

برخی از سازندگان گوشی مثل سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی امکانات عکاسی خوبی در گوشی‌های رده اول خود اضافه کرده‌اند. به عنوان مثال تشخیص لبخند یا انتخاب بهترین عکس بین چندین عکس مختلف، حالات عکاسی جدیدی که در اندرویدی‌های رده اول این سازندگان گوشی می‌بینیم هم کاربردی هستند مثل گرفتن عکس و ویدیو از دوربین عقب و جلو به صورت هم‌زمان و یا ترکیب عکس‌های حرکتی در یک عکس.

فیلترهای جالب و افکت‌های عکاسی هم از جمله امکانات جالب گوشی‌های امروزیست. درو بلَکارد مدیر ارشد برنامه‌ریزی محصولات در کمپانی سامسونگ می‌گوید به اشتراک گذاری عکس‌ها به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن، برای بیشتر کاربران مهم‌تر از تعداد پیکسل‌های عکس است. کافی است به موفقیت توییتر و اینستاگرام و اخیراً فیس‌بوک در به اشتراک گذاشتن عکس‌های کوچک توجه کنید تا اهمیت این موضوع برایتان روشن شود.

ایرنسن این پرسش را مطرح می‌کند که:”اگر بیش از آنچه نیاز دارید، در اختیار شما باشد، در عمل چه فایده‌ای خواهد داشت؟” و اینطور پاسخ می‌دهد که با توجه به اینکه بیشتر کاربران عکس‌های گوشی خود را در آلبوم‌های آنلاین آپلود می‌کنند و یا آن را از طریق ایمیل برای خانواده و دوستان خود ارسال می‌نمایند، به این نکته می‌رسیم که بهتر است عکس‌های یک دوربین، رزولوشنی کمتر از ۸ مگاپیکسل و حتی ۵ مگاپیکسل داشته باشند.

در مسافرت به نکته‌ای که آلاکارهو و دیگران در مورد مشخصات دوربین می‌گویند می‌رسیم، به جای حمل ۱۰ کیلوگرم تجهیزات عکاسی و یک دوربین بزرگ حرفه‌ای می‌توان یک ۸۰۸ پیورویوی نوکیا را در جیب خود قرار داد و از آن استفاده کرد. مسلماً کیفیت دوربین یک گوشی هوشمند پایین‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای است اما برای عموم کاربران که می‌خواهند عکس‌های ساده‌ای بگیرند، استفاده از یک محصول کوچک کاربردی‌تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.