webhostcoffee

سایت کامپیوتری

webhostcoffee

سایت کامپیوتری

مگا پیکسل نشان دهنده ی کیفیت دوربین نیست

یک شایعه ای بین عموم مردم رایج است و مستمسک شرکت های تولید کننده دوربین و گوشی موبایل ، برای فروش بیشتر شده و آن تعیین کیفیت دوربین با عدد مگاپیکسل است

اینجا یک ویدیویی با توضیح کامل و جامع برای مشاهده عزیزان قرار داده شده.


 

و برای آن دسته از عزیزانی که نمیخواهند ترافیک اینترنتشان مصرف شود و وقت بیشتری دارند در ادامه مطلب توضیح متنی این ویدیو قرار گرفته.

البته توصیه بنده دیدن ویدیو است.

یکی از پیشرفت‌هایی که در عرصه‌ی دوربین شاهد هستیم، مگاپیکسل بالاتر یا به عبارتی عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر است. اما وقتی عکس‌هایی که توسط گوشی‌های مختلف گرفته شده‌اند را در کنار هم قرار می‌دهیم و مقایسه می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که چرا دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالاتر، کیفیت بهتری ندارند؟ در این مقاله به مسأله‌ی مگاپیکسل می‌پردازیم و عوامل مهم در ارزیابی کیفیت دوربین را معرفی می‌کنیم

در دنیای گوشی‌ها، رفته رفته دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی جای خود را به دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی و بالاتر داده‌اند. گلکسی اس ۴ و آپتیموس جی پروی ال‌جی هم از این قاعده مستثنی نبوده و دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی دارند. کمپانی پنتچ در ماه ژانویه گوشی دیسکاور خود را با دوربین ۱۲٫۶ مگاپیکسلی رونمایی کرده، ال‌جی در اکتوبر سال قبل آپتیموس جی را با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی روانه‌ی بازار کرد و از همه مهم‌تر نوکیاست که حدود یکسال پیش ۸۰۸ پیورویو را با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی عرضه کرد.

تفاوت برندها در بخش دوربین هم واضح است به طوری که دوربین ۸ مگاپیکسلی یک گوشی نسبت به گوشی دیگری با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، از نظر کیفیت برتری دارد و حتی ممکن است قیمت گوشی اول پایین‌تر و به صرفه‌تر باشد.

اچ‌تی‌سی در زمینه‌ی کیفیت دوربین با مگاپیکسل پایین‌تر، حرف اول و آخر را زده است. اگر کمی به عقب برگردیم، همین کمپانی تایوانی بود که می‌خواست در پرچم‌داری به نام تایتان ۲ از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کند و حالا بعد از چند ماه می‌بینیم که در جدیدترین پرچم‌دار این کمپانی یعنی اچ‌تی‌سی وان، یک دوربین ۴ مگاپیکسلی به کار رفته است. دوربینی با یک تکنولوژی جدید و خلاقانه به نام اولتراپیکسل که در کالبد زیبای این گوشی آلومینیومی، جای گرفته است. در اچ‌تی‌سی وان حسگری به مراتب بزرگتر از حد معمول به کار رفته و لذا پیکسل‌های آن بزرگ‌تر هستند. به همین علت است که در نور کم، عملکرد دوربین این گوشی فراتر از تمام رقباست.

گوشی‌هایی مثل اچ‌تی‌سی وان به عموم علاقه‌مندان گوشی و عکاسی ثابت می‌کنند که شاید عکس‌های یک گوشی ۵ مگاپیکسلی بهتر از یک گوشی ۱۲ مگاپیکسلی باشد. حالا دیگر مگاپیکسل بالاتر به معنای کیفیت بهتر عکس‌ها نیست.

امروزه فرمولی که برای تخمین کیفیت دوربین یک گوشی می‌توان استفاده کرد شامل جنس و اندازه‌ی لنز، حسگر نور، سخت‌افزار مورد استفاده برای پردازش تصویر و در نهایت نرم‌افزاری برای هماهنگی بین بخش‌های ذکر شده، می‌شود. در یک کلام تمام ماژول دوربین را باید بررسی کرد تا به کیفیت عکس‌ها پی برد.

در اینجا می‌خواهیم نگاه عمیق‌تری به موارد یاد شده در ارزیابی کیفیت دوربین گوشی‌های امروزی داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.